Over de stichting

Over de start van de stichting

In 2016 is de Klankbordgroep Bijzondere Curator gevormd, met vertegenwoordigers van: de Vereniging van Nederlandse Jeugdrechtadvocaten (VNJA), de Vereniging van Familierechtadvocaten en Scheidingsmediators (vFAS), de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO), Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), de Raad voor de  Rechtsbijstand, de rechterlijke macht (LOVF-rechtbanken en gerechtshoven) en de Nederlandse Orde van Advocaten. Deze klankbordgroep heeft overleg gehad met de Raad voor de Kinderbescherming. De Klankbordgroep Bijzondere Curator heeft een rapport gemaakt waarin een aantal aanbevelingen zijn opgenomen. Belangrijkste aanbeveling is dat de praktijk dringend verlegen zat om organisatie en centralisatie van bijzondere curatoren. Dit heeft geleid tot oprichting van de Stichting Bijzondere Curator op 17 december 2017.

Naast de genoemde klankbordgroep is binnen de rechtspraak de Werkgroep Bijzondere Curator vanuit initiatief van den LOVF’s al langer actief. Per 1 april 2014 zijn het Werkproces benoeming bijzondere curator en de Richtlijn bijzondere curator LOVF ingevoerd.

Waarom is de Stichting Bijzondere Curator opgericht?

Voor het ontstaan van de Stichting BCN is met name de ontwikkeling van de bijzondere curator ex artikel 1:250 BW van belang geweest.
Op 1 maart 2009 is met de Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding het toepassingsbereik van artikel 1:250 BW vergroot. De wetgever heeft toen besloten de procedure te vereenvoudigen. Iedere rechter is bevoegd een bijzondere curator te benoemen in zaken waarin de minderjarige rechtstreeks betrokken is. Het rapport van de Kinderombudsman, ‘De bijzondere curator, een lot uit de loterij’, dat op 5 juli 2012 is uitgebracht , heeft ook bijgedragen aan meer benoemingen. Dit rapport van de Kinderombudsman liet ook zien dat het instituut van de bijzondere curator nog veel professionaliteit behoefde. Er was bijvoorbeeld geen uniforme lijn in het benoemen van bijzondere curatoren door rechtbanken en hoven, opleidingen bestonden niet of nauwelijks en rechters moesten zelf op zoek naar geschikte deskundigen die als bijzondere curator konden worden benoemd. De Stichting BCN wil deze lacune opvullen door duidelijke eisen aan bijzondere curatoren te formuleren en te toetsen en een register op te stellen om de juiste bijzondere curator te kunnen vinden.

De belangrijkste doelen van de Stichting BCN:

De Stichting Bijzondere Curator Nederland (Stichting BCN) houdt zich bezig met de bekwaamheid van bijzondere curatoren.
Deze bekwaamheid ziet op de eisen op het gebied van de vooropleiding en beroepsachtergrond en tevens op kwaliteitseisen (deskundigheid en vaardigheid) waaraan de bijzondere curatoren moeten voldoen. Iedere bij de Raad van rechtsbijstand in te schrijven bijzondere curator  ex artikel 250 BW en ex artikel 212 BW moet een toets en assessment afleggen. (zie Over de registratie)

Een ander doel van de stichting is te fungeren als aanspreekpunt voor zaken aangaande de bijzondere curator.

Organisatie van de stichting BCN:

De Stichting BCN kent een bestuur. Naast de genoemde Klankbordgroep bestaat er een Adviesraad van de Stichting Bijzondere Curator, waarin dezelfde organisaties als in de Klankbordgroep zijn vertegenwoordigd.

Bestuur Stichting BCN:

prof. mr. drs. H.P.A.M. van Arendonk (voorzitter)
mr. I.J. Pieters (penningmeester)
mr. L. Stam (secretaris)
mr. M.C. Bijleveld-van der Slikke
mr. dr. V.M. Smits
mr. M.E.G. Lips

adviseur: mr. C.A.R. M. van Leuven

Adviesraad BCN:
In de Adviesraad nemen vertegenwoordigers van de volgende organisaties zitting: VNJA, vFAS, NVO, NIP, Raad voor Rechtsbijstand, LOVF-rechtbanken en gerechtshoven, NOvA.

secretariaat: mr. A. Rookmaker

Voor meer informatie over de achtergrond van de Stichting BCN kunt u bijgaande documenten downloaden:

advies klankbordgroep 2016

artikel Leuven en Pieters, nr 3 mei2018